Lussekatter, Fbk och Födelsedag

I söndags, nästan för en vecka sen så bakade jag och Andrea lussekatter. Jag och Andrea har varit kompisar från 6 år ålder. Vi lärde känna varandra genom ridningen på Färjestad Ridklubb, som då var som en himmel för barn. Vi cyklade till stallet även om det var busväder, vi cyklade till och med punka i ösregn. För ca 7 år sedan var vi på ridläger i Exhärad. Där ridläraren skrek åt mig pga. att jag inte mockat innan frukost, fast hon på morgonen sa att det skulle vara gjort innan eller efter frukost. Men annars var ridlägret jättekul! Vi var de enda som fick rida en Shetlandsponny som egentligen inte skulle vara med på ridlägret. Måste också nämna att jag vann hopp- och dressyrtävlingen med ”min” häst Charlie Chaplin. Men tillbaka till lussekatterna… Vi bakade och bakade. När vi tillslut skulle hade satt in den första plåten i ugnen så ställer vi klockan på 10 minuter och börjar pensla på ägg på de andra. Efter 10 minuter piper klockan och jag har redan glömt bort att de var jag som ställde den, jag ropar högt: ”Det piper”. Så att någon i familjen skulle höra, ifall någon av dem ställt den. Men sen kollade vi in i ugnen och då var de ju våra lussekatter och lusseflätor som väntade på att komma ut från ugnen. Så härligt att minnet fortfarande fungerar. Men goda blev de i alla fall!

 


 

 

I tisdags så var jag på hockey med min bror Daniel. Jag jobbade kväll och började 21,30 så det var precis att jag hann i tid. Eftersom de sa på radion och tv:n att det var blixt halka ute så åkte jag tidigare än vad jag i vanliga fall skulle ha gjort, skulle vara hos Daniel runt 18,00 tiden. Från mig till min bror är det ca 2 mil. I vanliga fall tar det ca20 minuter. Men den kvällen tog det mig 45 minuter att åka 2 mil. Jag åkte i 30km/h i ca 5 km och sedan ca 50km/h resten av vägen. När jag började närma mig stan såg jag att kön på andra sidan stod helt stilla, att polisen blinkade med sitt blåa ljus och att de framför mig började gör U-svängar. Så jag åkte ner på en avfart och tog jordens omväg till honom. Men det verkade vara det enda sättet att komma fram. Eftersom jag var smart nog att åka tidigt så tidigt så var jag framme 18,00. När vi kom till hockeyn så skulle vi sitta i en loge. Å vad fint det var där inne, kändes jätte lyxigt att sitta där. De bjöd på kaffe och hade jag inte kört bil så hade jag kunnat få konjak eller liknande, det vara bara att skriva upp det på företaget. Färjestad vann som tur var! Blev imponerad av hejarklacken som höll på hela matchen. Tänk att vara hejaklacksledare, vilken energi man måste ha!

 


 

 

20 december var min födelsedag. Jag började fira den på jobbet. Eftersom jag jobbade natt så åt jag tillsammans med Helena och Öijen glass och chokladsås, mitt i natten… Gott, men jag tog alldeles för mycket och Helena valde att äta chokladsås med glass. Jag kom hem ca 3,30 på morgonen, gick och la mig. Klockan 8,00 kom familjen och sjöng för mig. Jag fick paket och fika. Fick bland annat en berlock (halsband), underkläder, tåstrumpor, väska, skjorta och pengar. Jag somnade om, Malin ringer 10,00 och sjunger för mig. Somnade om, Andre (min andra bror) ringer 11,30 och grattar mig. Så gav jag upp och fick gå upp. Under dagen gick jag och la mig eftersom jag än en natt skulle jobba. Blir väckt av min underbara pojkvän som sjunger: ”Jag må hon leva” för mig. Av honom fick jag ett par pilgrims örhängen och högtalare till min bil. 2 st 200W. Ska bli så kul att få sätta min dom i min lilla bil. Sen kom Malin och hälsade på, av henne fick jag ett par till pilgrims örhängen och ett par trosor, jätte fina! Och kvällen slutade jag igen på jobbet. Det var en kul dag! Så nu är jag 19.

 


 

 

Idag den 23 december jobbade jag... igen... fast bara 4 h på morgonen. Sedan åkte jag till Patrik då vi bytte julklappar. Jag fick Scissor Sisters cd-skiva Ta-dah, ”metalplånbok”, och cd-skivor att bränna på. Scissor Sisters cd-skiva går i stereon just nu! Nu är mormor och hennes man Ulf hemma hos oss. Imorgon är det julafton, då kommer resten av släkten. Jag och Malin kanske ska ta oss en tur med grannens Shetlandsponny och dela ut julkort till grannskapet här ute. Men det blir det bara om det hinns med. Annars blir det i all fall julmat och paket. Vi får väl hoppas på att snön kommer också.


 


 


God Jul på er alla!


lussekatter
Lussekatter(ej våra), Charlie Chaplin, Färk, Fbk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback