LA, September, Frusterande...

Igår hade jag känslan att jag ville göra så mycket men att ingenting gick vid just den tidpunkten. Först och främst ville jag göra en av designläxorna och sedan ville jag börja läsa keramiken och förstå den såklart. MEN... klockan var halv nio och de började bli mörkt. Vi har fortfarande inga lampor hemma som duger för att skissa med och inget bord i rätt höjd för den delen heller. Då tänkte jag "jag kan gå till bibblan" - "nej just ja de stänger ju klockan 9". Jaha, då kunde jag inte skissa. Jaha tänkte jag igen, då får jag väl läsa keramik då. Nej de gick inte heller. Jag förstår inte alla termer i keramiken vilket gör att jag måste ha internet för att kunna översätta och förstå. Men min dator/mobil vill inte alltid vara med mig i lägenheten och ge mig internet. Mitt internet fungerar bäst på taket eller såklart i skolan eller biblioteket. Men som sagt de var mörkt ute samt att biblioteket var stängt så de gick inte heller... (Jonatan har lovat att vi ska köpa en lampa imorgon, vad den än kostar! Tack hjärtat!)

Idag vaknade jag vid 7. Då var det bara att ta sig upp på taket, ta med skissgrejerna och skissa. Vid nio var jag klar och då gick jag ner och väckte min käre Jonatan. Vi gick ut på en långprommenad som slutade med en smoothie på ett mysigt café. Sååååå gott var det. Jonatan tog en med kakao, jordnötssmör och banan samt nå konstiga bär. Jag tog en med hallon, jordgubbar och vanilj. Vi båda tyckte våra egna var godast. Dit ska vi igen!!! Vi var ute över 2½ timme vilket var en otroligt bra start på dagen!! Nu sitter vi åter igen alla tre på Santa Monica Biblioteket och pluggar...

LA, September, Yard Sale

I lördags cyklade jag runt på morgonen medans grabbarna sov. Det var nämligen Yard Sale i Santa Monica. Med detta menas att folk plockar ut allt de vill sälja utanför sina hus på trotoarerna och att folk kan köpa det. Jag cyklade, stannade, cyklade, stannade... Letade efter en lampa men hittade ingen och inget annat för den delen. Jag fick cykla hem tomhänt trots att jag avslutade cykelturen på två secondhand butiker. Jaha, nästa helg får återigen bli en leta-efter-lampa-helg.

LA, Augusti, soffblogga

För första gången sedan jag kom till LA sitter jag i soffan och bloggar. Mitt internet brukar inte fungera så långt in i lägenheten men idag verkar vara en unik dag. Jippie. Ja, de var väl i stort sett det jag hade att berätta idag...

LA, September, Work in Process

Ibland känner jag mig som ett litet barn. Speciellt när jag kommer hem till Jonatan och säger "Vill du se vad jag har gjort i skolan idag" "Vill du titta vad jag har ritat?" "Titta på de här, jag har gjrot det själv". Jonatan tittar snällt och säger alltid att jag har gjort ett bra jobb. Han är snäll han. Nu ska ni också få se vad jag håller på med i Keramiken. Den är fortfarande inte klar en det börjar likna något iaf...

(jag har börjat måla på min kreamikgrej)

LA, September, Cutting

Vi får massvis av hemläxor i Designkursen. De är bra övningar men allt tar sådan tid att göra. Idag har jag bland annat suttit och skärt ut en massa i svart papper. Eftersom vi fortfarande inte äger några lampor så sitter jag idag på Santa Monica Bibliotek. Här måste jag dock vara sjukt försiktig med allt eftersom det här ska vara knäpptyst. Som sällskap har jag två snälla och goa karlar framför mig som skriver och skriver på nästa veckas tal. Det ska jag också börja med strax. Vi ska alltså hålla tal nästa vecka... på engelska... jodå!

Så här har det sett ut idag

LA, September, Volleyboll

Herromdagen spelade vi Volleyboll med våra svenska söta grannar. Här kommer lite bilder från den eftermiddagen/kvällen. Alla bilder är snodda från Sofie, Carro och Tove.

LA, September, K-Town

I Los Angeles finns det en plats för alla. När vi i helgen var på utflykt åkte vi förbi KoreaTown. Ja, de är precis som det ser ut. Skulle någon släppa av mig där och inte berätta vart på jorden jag var skulle jag definitivt inte gissat på USA. Skulle ni?

LA, September, Första cykelturen

Jag, Jonatan och Richard har köpt oss en varsin cykel. Vi beställde dom från Walmart för att slippa frakta hem dom själva. Killarna köpte likadana cyklar och jag köpte såklart en annan. En vit fin! Alla tre är beach cruisers. Så nice. Sedan vi monterat dom och pumpat upp dom har vi cyklat på dom varje dag. Grabbarna har till och med börja cykla till skolan. Kanske dags för mig också!? En cykelkorg är ett måste först!

Så här ser min cykel ut:

Och såhär ser grabbarnas nu (ursäkta den avklippta bilden):
Under första cykelturen blev det dock nått knas med Richards trampa så då fick vi låta kreativiteten flöda för att lösa problemet. Jonatan fick "bogsera" Richard till närmast cykelbutik där dom snällt hjälpte oss.. Såhär såg det ut då:
Ooooo vad vi ska upptäcka Santa Monica nu!!! Lalalalaaaa!

LA, September, Claypiece 1 och 2

Mina första två keramikgrejer är klara. Nej, de är inte så fina egentligen men tänk på att jag aldrig gjort något sånt här förut... Jag gillar dom iaf.

LA, September, Observatoriet och Santa Barbera

I fredags gjorde jag, Jonatan och Richard en utflykt. Vi hyrde bil och drog iväg dit vi kände. Vi startade på observatoriet som ligger högt över LA men en otrolig utsikt. Där avslutades även dagen för att få se LA i mörker. Vi tog en tripp till Bel Air för att se hur kändisarna lever och till Santa Barbera där vi käkade gourmemat och jag käkade en underbart god glass! Se och njut!

Bilder från observatoriet

(Hollywood skylten syntes väl från observatoriet)

(Observatoriet by night)

Längst med vägen

(Ny favorit! Iced tea med hallonsmak. Smakade som saft!)

(Mina livvakter!?)

Santa Barbera

(Fågel som bajsade på Jonatan innan maten)

(Den goda glassen hamnade inte bara i magen... utan även utanpå)

LA, September, Grabbarnas prov

Grabbarna har precis fått reda på resultatet på sitt första prov. Alla är godkända och otroligt glada. Grattis pojkar!

LA, september, Claygirls

Idag har jag haft keramik. Så här ser det ut i klassrummet och så här ser tjejerna ut som jag brukar sitta med! Detriauna från San Fransisco och Jennifer från Los Angeles.
Början på ett verk...

LA, September, Skissa

Dagens skissplats är uppe på taket. Inte klocktoret denna gång utan en annan härlig plats. För att få ihop min bild till tisdagens designlektion har jag nog suttit här 3h.

LA, September, Los Angeles Zoo

Igår var jag och Jonatan på Los Angeles Zoo. Det tog oss två timmar med kollektivtrafik (buss, ett byte) att komma dit. När Zooupplevelsen var klar var det bara att sätta sig på bussen igen... Det var ganska lite folk i parken vilket gjorde att det kändes som att vi gick ensamma i djungeln. Parken var bra uppbyggd och vi fick en lugn och harmonisk känsla när vi var där.

Se och njut!

Djur (Jonatan älskar sköldpaddor, stora som små)

Vi (Jonatan sköter kartan och jag svalkar mig i "fuktträdet")

Mat (Detta kallar LA matställe. Här fanns i stort sett endast popcorn och dricka...)

Men tillsut hittade vi ett ställe att käka på. Jonatan var mer än nöjd. Gissa varför!

Jajjemen, det är precis vad det ser ut som. En skunk! Personalen på restaurangen berättade att de på eftermiddagarna kommer och äter upp rester som ligger på golvet under borden (uthomhus). Men man fick passa sig för att inte bli sprejad.

Underligt (Sen såg vi något.. .annorluda på zoot. En familj som har sin dotter i koppel. Jo, men varför inte!?)

LA, September, Archstone Apartment

Utsidan på huset vi bor i

Innergården (där den gröna handduken på balkongen hänger, där bor vi)

Korridor och vår dörr

LA, September, Jordbävning nr 2

Inatt fick vi uppleva vår andra jordbävning. Vi vaknade upp av att det skakade och ens första tanke är att man inbillar sig att det skakar. Som tur är har jag ju Jonatan bredvid mig som båda gångerna har kunnat bekräfta att jag inte är dum i huvudet utan det är jordbävning på riktigt. Jordbävningen skakade och vi somnade sedan om. Ett tag efteråt (borde det ha skakat till en gång till) gick brandalarmet igång i hela byggnaden. Ljudet var hysteriskt och tinitussgivande.

1. Väcka Richard som inte vaknade av tjutet
2. Fatta vad som sker
3. På med lite kläder och ta med nyckar
4. Utrymma

Japp, hela huset fick mitt i natten utrymma byggnaden, brandkåren kom och undersökte tillståndet. Ingen eld rapporterades utan det gick antagligen pga jordbävningen. Men vi är ok vi alla som reser ihop!!!

LA, September, Like a star

God morgon. Grabbarna har dragit till skolan och jag ska alldelles strax åka jag med. Tisdag/ torsdagar är det Digtal Drawing och Design för min del samt Mangement och Communication för Jonatan och Richard.

Igår kväll hade vi kvällskurs då vi läser Public Speaking. Vad betyder detta? Jo, vi lär oss alltså att hålla tal på engelska. Spännandesvårt men kul.

När vi var i Hollywood såg jag denna stjärna. Underligt, ser dom även in i framtiden?

LA, September, Santa Monica College

Här kommer äntligen bilder på/från skolan. Enjoy!

LA, September, Första regndropparna

Idag är första dagen under vår vistelse i Los Angeles som det regnar. Jag personligen har bara kännt två regndroppar men såg utanför klassrummet att marken var blöt. Ibland behöver man molniga halvdåliga dagar också för att uppskatta den fantastiska solen som annars lyser jämt!

LA, September, Jordbävning

Inatt var vi med om en jordbävning. På Aftonbladet står det om att den var i Beverly Hills men jag kan lova att det kändes ända till Santa Monica mer än väl!

LA, September, 500 punkter

Designklassens hemläxa: Rita något (ej abstrakt) med 500 punkter. Samma form på punkterna fast i olika materal/nyasner och storlek. Så, nu har jag ritat mina 500 punkter! Detta har jag gjort uppe i klocktornet som vi har på taket på huset vi bor i.

Så här ser min utsikt ut (jag vet den är underbar)

En sneakpeak på mitt "verk":

LA, September, Saker På Stan

Hittade dessa coola rullskridskor på en butik igår, de skulle passa till Isalina!

En butik som i stort sett alltid har massvis med folk. Gissa vilken:

Jo då det är denna butik. Underligt enligt mig!

Statyer:

LA, September, Odla

Jonatan har börjat odla gurka och rädisor

LA, September, FaraoFestival med Falafel

Igår när jag och Jonatan var ned till tredja gatan (shoppingstråket) visade det sig att det var FaraoFestival. Det var massvis med stånd och roliga saker att titta på. Jag vet att det är "Filipstadsmarten" hemma i Värmland men nu fick jag iaf en annan marknad att njuta av. Vi köpte Falafel i ett av stånden som visade sig vara jättegod!

LA, Augusti,

För några dagar sedan var vi till Venice Kanalerna. Det var otroligt vackert. Svårt att visa på bild men här är ett försök:
Vi har kökat Frozen Yogurt på ett ställe som heter Tutti Frutti. Där kan man iaf kalla att de promotar att deras produkt är den bästa:

Eftersom vi alla inte har amerikanska nummer ännu så är lappar uppskattat:

Eftersom vi inte har micro så värmer vi maten på gammalt traditionellt vis:
Att sitta och vänta på bussen är inte det roligaste!
Däremot har bussarna en mycket smart grej som Sverige borde ta efter! På framänden av bussen kan man ställa sin cykel så man kan cykla den sista biten till jobbet/skolan/hem. Smart! Ska försöka få en bättre bild som föklarar bättre.

LA, Augusti, ställa klockan på lediga dagar

Imorse ställde jag klockan för att gå på Zumba tillsammans med två svenska tjejer som också bort här i huset. När vi kom till platsen var det inställt just idag. Jaha, bättre lycka nästa gång. Vi gick iaf ned till stranden och körde Cirkelträning tillsammans, så lite träning fick de allt bli idag ändå.

Igår morse ställde vi också klockan tidigt för att Jonatan ville ut och surfa. Vi promenerade till stället där han skulle hyra surfbräda men fick sitta och vänta 30 min eftersom de inte öppnat ännu. Att hyra surfbräda och våtdräckt i 6h kostade 20 Dollar, så de var ju inte så farligt. Vågorna var för konstiga igår så jag vågade inte testa. Men en vacker dag kanske jag gör det....

Jonatan kanske inte ser superglad ut på bilderna men det var han. Men det var jobbigt samtidigt!