Spegel, spegel på väggen där...

image587

Hade lite ont i huvudet när jag kom hem så jag gick och la mig. Sov typ 1h och 30 min. Jätte skönt. Känner mig piggare nu och all huvudvärk är borta. Imorgon ska jag åka runt och kolla på speglar tror jag. Vill ha en stor spegel i vardagsrummet som vi ska göra om. Ska även börja plocka bort skärp och sånt som jag har i några lådor i vardagsrummet, ska in i min garderob nu. Patrik ringde förut. Han kanske kan komma hem lite tidigare på fredag än väntat. Men de spörs på fredag. Längtar efter honom. Vaknade inatt av ett gulligt sms från honom!

Här kommer en saga:

Spegel, spegel på väggen där, säg vem som skönast i landet är!

Och då svarade spegeln:

- Drottning, du skönast i landet är!

Det gjorde drottningen belåten, för hon visste att spegeln talade sanning.

Snövit växte emellertid upp och belv allt vänare. När hon var sju år gammal, var hon vän som den klara dagen och skönare än själva drotningen. En dag frågade denna sin spegel som vanligt:

- Spegel, spegel på väggen där, säg vem som skönast i lande är!!

Då svarade spegeln:

- Drottning, du är den skönaste här, men Snövit tusen gånger skönare är!

Drottningen blev då förskräckt och blev både gul och grön av avundsjuka. Från den stunden vände sig hjärtat i hennes bröst var gång hon såg Snövit, så hatade hon flckan. Avunden och högmodet växte som ogräs i hennes hjärta, och hon fick ingen ro, varken natt eller dag. Slutligen kallade hon till sig enjägare och sa;

- För flickan ut i skogen, jag vill inte se henne för mina ögon mer! Du ska döda henne och ge mig lungorna och levern som et bevis på att du har gjort det.!

Jägaren lydde och förde bort Snövit. Men när han hade dragit sin kniv för att genomborra hennes oskyldiga hjärta, började hon gråta, och sa:

- Ack, kära jägare, skona mitt liv! Jag ska springa långt bort i den vilda skogen och aldrig komma hem igen. Jägaren tyckte synd om den vackra flickan och han sa:

- Spring iväg, stackars barn!
Han trodde att de vilda djuren snart skulle göra slut på henne, men ändå kändes det som om en sten fallit från hans hjärta, när han slapp döda henne. Och när ett ungt vildsvin kom springande, stack han ihjäl det. Han tog ut lungorna och levern och bar dem till drottningen som ett bevis.

fortsättning på http://www.askero.se/snovit.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback