Malles hallongrottor

Kanske borde göra en kategori som heter Recept.... Idag efter jobbet bakade jag hallongrottor. Pappa fyller ju år imorgon så jag antar att några kommer förbi och säger grattis. Så tills imorgon finns det Hallonpaj, Hallongrottor, det ska bakas Tårta och kanske Kärleksmums. Jag gillar att baka så varför inte slå på stort? Det var inte alls svårt att göra hallongrottor. Har inte bakat det förut men det var enkelt. Gick efter receptet som Malle la ut på sin förra blogg. Men här kommer det:

Malles Hallongrottor
Svårighet:
Lätt (om du använder bakmaskin)
Ungstemp: 200*
Tid i ugn: ca 12 min

Ingredienser:
200g rumsvarmt smör
1dl strösocker
1tsk vaniljsocker
4½dl vetemjöl
½tsk bakpulver
3/4dl hallonsylt

Sätt på ugnen på 200*. Lägg socker, vaniljsocker och smör i bakmaskinen. Kör tills det har blandats väl. Tillsätt mjölet och bakpulvret som du innan blandat ihop. Kör i maskinen till det blir en "korv". Rulla ut degen till en längd och dela i 30 bitar. Rulla dem till kulor och lägg i småbrödformar. Gör en fördjupning i kulorna och lägg i sylt. Gräddas i mitten av ugnen i ca 12minuter. Det lättaste är att änvända sylt på flaska. Det blir väldigt gott också!

För er som inte vet så bloggar Malin för MTV nu för tiden:
http://blog.mtv.se/malinasklund/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback