Hurtbullar!

Jag har precis stoppat in brödet i ugnen. Japp, idag är det jag som står för brödbaket. Lina tyckte att det var dags att jag lärde mig nu och det var inte alls svårt. Gjorde ett bröd som kallas för Hurtbulle. Ett recept som vi hittat på Arlas hemsida. Det är dock lite konstigt att jag tycker om det då det innehåller fil, lingonsylt, honung och hasselnötter vilket är ingredienser som jag inte tycker om var för sig men i detta bröd gör det sig fantastiskt. Ska baka detta åt mamma och pappa i sommar. Här är receptet:

HURTBULLE
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl Arla Ko mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt
Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback