LA, December, 1a advent

Idag är det första advent och jag vaknade lycklig över att få tända första ljuset. Första advent betyder mycket för mig. När jag var liten hade vi någon dag innan 1a advent plockat fram ljusstakar, julstjärnor och lite småtomtar. Men mamma var otroligt noggran med att INGET fick tändas innan den 1a advent. Ibland tände jag ljusstaken eller julstjärnan i smyg för att jag tycket det var så mysigt. Men jag släckte det fort igen så mamma inte skulle se. Genom att göra så har hon varje år skapat spänning och glädje kring ljusen som lyser vilket jag är tacksam över. Idag är det jag själv som julpyntar hemma och jag är exakt lika noga som min mamma. INGET får tändas förens idag, första advent. Jag tycker det är roligt att göra annorlunda saker på tradidtionella dagar, jag skulle tex tycka att det skulle vara kul att äta indisk julmat någongång på jul. Varför inte? Jag är inte heller rädd för att ha endast orangea julkulor som vi hemma ett år hade. Jag är inte blyg att "avskaffa" rött och guld under julen. Så länge det är pyntat så tycker jag det skulle tex vara extremt spännande att komma hem till någon som har en blå och lila jul. Hur vackert hade inte det varit? Min älskade pojkvän tror på traditioner, speciellt när de gäller jul. Jul för honom betyder rött, guld och grönt granris. Detta år eftersom jag bor tilsammans med Jonatan  och Richard, och eftersom vi bor ganska "tillfälligt" för stunden så fick det hemma bara bli lite julsaker. Och alltså denna gång i traditionell stil. Typ iaf. (Jonatan kommer sakta men säkert vänja sig med mina påhitt.) Ljusstaken innehåller röda och guldiga ljus tillsammans med gröna kvistar från trädet utanför vår balkong. Ljusen vilar på sand från Santa Monica Beach så det fortfarande känns som en LAljusstake. Blommorna i köket är från början vanliga växter. Men nu till jul förgyller tre glittriga fejkblommer dessa för att likna julstjärnorna som annars nästan alltid under jul står i köksfönstret hemma hos mamma och pappa. 
 
Idag har jag lagat mat som jag aldrig tidigare lagat. Slutresultatet smakade liknande Romanasoppa och det blev jättegott. Jag är inte duktig i köket men när jag väl försöker och sedan får beröm från Jonatan, då blir jag otroligt glad. Det värmer i mitt hjärta när han uppskattar det jag gör.

Precis i tillfället har jag plockat ut en kladdkaka från ugnen. Tanken var att jag skulle baka lussebullar eller kanelbullar. Men eftersom det är kort tid kvar här så kommer vi inte få användning av alla ingredienser senare och därför hade det blivigt otroligt dyra bullar. Så de får bli en kladkaka a la julspecial. 
 
Så här ser julen ut hos oss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback